Elämäni sivuhenkilönä (osa 2/2)

 

Olin aina ollut pappan tyttö. Kaikki muut viuhahtaneet ihastukset elämässäni ovat olleet: pelkkiä sivuhenkilöitä!! Pappa olisi tänään 5.4.2024 täyttänyt 77 vuotta.

Muistelen, kun teininä ihastuin herra H:een Kyproksella. Kirjoittelimme jonkin aikaa toisillemme. Tyttökaverini kiusoittelivat minua, että "kohta tämä ihastuttava herra ilmestyy ovesi taakse, mukanaan kaikki kylänsä lampaat, äitinsä, muut sukulaisensa ja ortodoksipappi, joka vihkii sinut 15-vuotiaana lapsimorsiamena". Lopetin kirjeenvaihdon välittömästi. Hui sentään!

Vuonna 1992 Suomi oli liittynyt Euroopan Yhteisöön (EU). Brüggen pitsikaduilla tapasin herra R:in. Tapasimme uudelleen Alankomaissa. Hän osti minulle matkan Pariisiin. Vastustin ideaa, mutta lähdin matkaan. Pariisi sai nähdä kiukkuisen ja ärtyneen naisen. Herra R. oli minua vanhempi, ja hän ymmärsi nopeasti, ettei tästä tule nyt yhtään mitään tämän ihmisen kanssa. Aj aj...

Myöhemmin ihastuin tanskalaiseen herra T:yyn. Hihitin itseni kuoliaaksi hänen seurassaan kauniissa Kööpenhaminassa. Hän paljastuikin homoksi. Tilanne oli minulle täydellinen syntax error, siihen maailman aikaan. Mutta elämä jatkui.

Pyrin olemaan maailmalle täysin avoin kirja. Olin kielitaitoinen, ja erittäin utelias. Suomalaiset ystäväni pitivät minua liian rohkeana. Mutta, olin juuri puhjennut kukkaan, ja luotin itseeni ja järkeeni.

Se olikin hyvä juuri näin, kuin se oli, ajattelen nyt 50-vuotiaana.

Yli kaksikymppisenä alkoivat uudet elämänvaiheet vakavan sairastumisen myötä. Se katkaisi kertaheitolla nuoruuden harmittomat päivät. 

Hiljainen elämäni ns. sivuhenkilönä alkoi.

Jäljelle sairastumisen jälkeen jäi lapsuusajan perhe. Ystävät katosivat tuhkana tuuleen. Perhe ei kuitenkaan ollut mikään huono turvaverkko nuorelle naiselle. 

Ihan omaa perhettä en uskaltanut kuitenkaan perustaa. Se oli järkiratkaisu jälkikäteen ajatellen.

Moni lapsi, joka sairastuu nuorena, jää asumaan vanhempiensa luokse uudelleen. Siinä ei ole mitään noloa. 

Perhe on uskomaton voimavara. Tänään olen tästä kovin kiitollinen.




Kommentit